06 april 2009

Hur kunde du!?

Jag har alltid en bok i händerna när jag sitter på bussen och tunnelbanan. Och en bra bok är en himmelsk gåva, det är lyx-lyx-lyx. Ändå finner jag mig ofta lyfta blicken och istället tjuvlyssna på medresenärerna.

Häromdan satt jag bredvid ett gäng unga tjejer i sjalar och bedårande tonårsattityd. Blattesvenskan var en fröjd att insupa. Den ena brallisen hade glömt sin mobil hemma och blev ansatt med bestörta kommentarer från de andra tjejerna. Läget sammanfattades av en av dem:

"Alltså jag fattar inte! Okej om du glömde nycklar eller sånt som inte är så viktigt, du vet. Men aldrig mobilen, aldrig."

*

Rösta på Rana

10 kommentarer:

oumberligating sa...

God Morgon Rana! Att "tjuvlyssna" är alltid intressant, en av de saker som jag saknar mest nu när jag inte åkt tunnelbana på ganska lång tid pga av min ofrivilliga arbetsbefrielse, men kanske jag ska ut och åka lite bara för att "tjuvlyssna", fast egentligen så är det inte riktigt att "tjuvlyssna" heller, som du vet så är det många som högt och tydligt vill delge hela världen sina tankar och bekymmer, isig intressant det mer fast i ett annat hänseénde. Du håller väl just nu på att tvångsmata barn så jag ska inte göra något mastodont inlägg, jag tänker inte heller önska Glad Påsk ännu för jag hoppas vi hörs av på något sett innan den stora "Godisätarbataljen" brakar loss i slutet på veckan! Hur funkar det i din studievärld då? Tar du Påsklov, finns det numera i högskolevärlden, jag menar är det organisserade förläsningar och studier under den här veckan? Ska jag börja plugga igen, då vill jag ha lov, precis som Pippi Långstrump, gärna börja med ett lång sommarlov också(ler).
Ha det fint på alla sett och var rädd om dig!
Kram från Peter!

Niklas exponeringstränar sa...

Hmmm...intressant. Jag brukar också lyssna till visdomen från dagens unga på väg till jobbet. Och ibland slås man av häpnad. Som tex härom morgonen.
Vi hamnade bakom två coola högstadiekillar med svåra frisyrer och bling-bling-örhängen som var så där supersalta som man bara kan vara om man går i högstadiet. Efter att ha suttit och droppat coola saker så som värsta coola mobilen eller att han och han LAN:at hela natten eller senaste spelarbytet i Inter så plockar bägge upp sina biologiböcker och bläddrar fram något som får förmodas vara dagens läxa. Kapitlet heter ”menstruationen och befruktningen”. Det förvånande och smått komiska (men positiva) var att detta kapitel, som jag trodde skulle orsaka fniss och blygsel diskuterades högt och med stor inlevelse precis som samtalet innan. Hmmm…kanske säger mer om mig än om dem.

Zäta sa...

Det är egentligen bedrövligt att man ska behöva vara så nåbar hela tiden.
Och mobilen är ju statussymbolen framför andra, särskilt för "icke bilburen ungdom".
Men jag funderar också på hur man klarade sig innan mobilen var var mans egendom. Var telepatin ett mer fungerande "verktyg" då?

Äsch, nu svamlar jag!

Jag hoppas ni haft en bra helg, hela sköna Rana-familjen!

Lina sa...

Känner alltid en fridfull nakenhet när jag gör det samma. Konstigt.
Hopps du mår bra!
/Lina

Willewira sa...

Visst är det roligt att lyssna på andras samtal. Åtminstone för det mesta. Idag på bussen hörde jag en tjej berätta om sin relation med pappan och hans nya, samt bror. Om det var en styv sådan gick inte fram.
Hur som helst så kände hon sig orättvist behandlad och utanför. Sånt gör mig ledsen. Det hade varit bättre att hon glömt mobilen.
Men jag gissar att den äldre damen hon satt bredvid inte tyckt det varit så hemskt som "dina" tjejer...

Vi hörs snart, gullet!!
Kramar!!
Willewira

Lallis - liv och leverne sa...

Haha. Det är kul att tjuvlyssna lite grann:)
Jag kan känna mig både panikslagen(om det skulle vara ngt med barnen) och rofull(om de ändå är med mig) om jag inte har med mobilen.
Kram Lallis

Fröken Eko sa...

Ja... på basen av egen erfarenhet vill jag nog påstå att det är liite värre att glömma nycklarna än telefonen. Värst är dock när man glömmer både och...

/F

Radhusdrömmar sa...

Ha ha .... ja det gäller ju att prioritera :-)

Hoppas att allt är bra med dig!

kram
Johanna

Hjärtat Mitt sa...

Det är tur att man inte har den prioriteringsordningen :)
Men mobilen är väldigt viktig för dem.
jag frågade dotter om hon inte skulle ha en klocka nu när hon börjat högstadiet.
Klocka! Det är ju bara så nördigt! Jag har ju mobilen!!!!
Så var det med den saken.
(Sen tittade hon på klockor i Kina, men det var märkesklockor, och det är en HELT ANNAN SAK!!!!)

Låt oss alla springa runt som nakenfisar ibland, hehehehe (barnen skulle dööööö här hemma).

Kramar Mari i Marieholm

Synnøve. sa...

Man kan få höra massor av skojsiga saker på bussen, fiket eller vart man nu befinner sig.
Man ska ju inte lyssna men det är svårt att låta bli hihi.
Undrar hur det gick med den bortglömda mobilen....
Synne.