07 april 2009

Stryktipset

Mannen i morse, jäktad och sen: "Älskling, kan inte du stryka en skjorta åt mig?"

Jag lystrar och häpnar. Inte över klichén, för genom åren har han definitivt strukit mer åt mig än jag åt honom. Men de två gånger (på arton år) som jag har strukit en skjorta åt honom, har han strukit om den efteråt. Hur bra känns det? Jag påminde honom om detta medan jag tog mig an uppgiften.

Jag: Vi vet båda att du kommer att stryka om den efteråt.

Mannen (ropar från duschen): Nejdå. Men ta först ärmarna, sen baksidan, sist framsidan.

Jag (himlar med ögonen): M-hm. Men du ska få ett stryktips som spar lite tid.

Mannen (visar inte tillbörlig tacksamhet): Va?

Jag: Det är ju helt onödigt att stryka skjortan här nere; det är ju instoppat i brallerna.

Mannen (orolig): Klart du måste stryka hela.

Jag: Ja ja. Men vad är det för mening?

Mannen: Om skjortan åker upp så får den ju inte vara skrynklig nertill, fattar du väl.

Jag: Åker upp! Hur ofta springer du runt och drar upp skjortan på kontoret och visar rutorna?

Mannen (kliver ur duschen): Precis. Är du redan klar? Fan, vad du är snabb.

Han tar emot skjortan, som jag med en stolt gest räcker över. Han tittar på den. Och så stryker han om den.

Bild: ett annat slags stryktips.

*

22 kommentarer:

Anna sa...

Uuuj, du är lika charmigt bristfällig som jag när strykjärnet ska tas fram!

Karins fotoblogg sa...

:)

Här hemma är det också maken som stryker.

Kram

Zäta sa...

Hahahaha!

Var det en av hans nya skjortor?

Gin/Ginny sa...

haha! :)

jenny sa...

*garvar*

Synnøve. sa...

Hmmm låter bekant på nått vis...

Klart du får hänga med, med lite Ranakramar. Det kan hon behöva.
Hör av dig om du hört nått.
Så gör jag detsamma.
Jag ringde henne igår lite snabbt.
Kramen Synne.

Niklas exponeringstränar sa...

Klart man stryker HELA skjortan, och det som är fram stryks både på fram och baksidan. Fick tips av en kollega om ett strykjärn med ångstation...lät kanon men kostade tretusen pix...lite väl för ett strykjärn...men det finns inga genvägar.
/S.Trykarn

Niklas exponeringstränar sa...

Just ja...måsarna. Inget fusk i PS. De flyger i ett skuggparti och jag tror att det var den automatiska vitbalansen som inte riktigt fixade mätningen, varpå måsarna ser blå ut. Häpp.

Cattis sa...

brett leende :-)

Synnøve. sa...

Hälsa henne så hjärtegott från mig.
Skulle önska man kunde följa med.
Kramen Synne.

Karins fotoblogg sa...

Mmmm...visst är det vår! Fast vitsippan var dock ingen från den "riktiga" naturen utan från en trädgård. Men ändå! :)

Håhåhå! halvnelson!!! Nu har du nog inte beundrat mina bilder tillräckligt;) det är en rackare som flyger iväg!

Visst, Uppsalas åar i all ära. Men havet är vackert! och sjöar.... Tänk vilka bilder man skulle kunna ta där!

Jo, jag har också hört dem rabbla menstruationscykler och annat. Kidsen på bussen alltså!

Tack för påkryandet! Visste du att det inte är bara reljält trist att vara förkyld... man blir rejält ful också! Jag har snytit sönder mig totalt! Rödfnasig från näsetipp till hakspets. Typ.

Och min senaste bild är tillägnad dig. Fast det står inte för jag var så j*vla ivrig att få ut den när jag äntligen fick det att funka! Men den är till dig!

Kram fr rödfnaset

annalarssonphotography sa...

Klockrent!

Jag stryker inte så särskilt ofta jag heller.. därför är min strykbräda inte särskilt stabil.
Det betyder att för att överhuvudtaget kunna använda den får jag boxera upp den med en bok under ena benet!
Man får inte vara dum! ;)

Klart jag vill skrika vårskrik med dig!!

MÅNGA KRAMAR TILL DIG!!!
A

annabanan sa...

Hahaha! Du skriver så roliga saker hela tiden.

Synnøve. sa...

Hojt!
Tack för ditt meddelande.
Inget hört än, men det kan ta en stund till nabolandet.
Skönt att det gick bra.
Kramen Synne.

Speja sa...

Hihi, du vet var du har honom. Och håller med. Varför ska man stryka där nere? Slöseri med energi. Ha det fint!

lottens vita och gröna sa...

ingen är som du rana, stryktipset!!!!

strosar här ofta ska du veta för att värma mig...har känt mig så tom på sistone så det har liksom inte blitt att jag skrivit, blev sååååååååååå glad för din hälsning idag, kommer inte att komma den 23 maj, måste på ett dop, suck vaför ska allt krocka...kan vi inte ses ändå, vi hade ju en dejt på gång, vi hörs p&k lotten

Tesstamente sa...

Haha, underbart! Här hemma har vi samma roller, men jag är numera förbjuden att röra hans kläder med strykjärn efter några..hrm.. missöden:-)

Det var längesen jag såg till dig, men imorgon kör jag en tävling för att fira 3 månader av Tesstamentet och för att tacka för alla goa kommentarer och visat intresse. Hoppas du deltar:-)

NinaH sa...

Inte lätt för oss göra rätt- vare sig från ena könet mot det andra... och tvärtom!!...?;-)
Vikten av rätt skjort-strykning... Hm... Beror den på att män också vill finna nååååågot sätt att visa fåfänga....?;-) Sedan krås & vackra midjeband kom ur modet, menar jag!...?;-) Slipsarna....? Och så då .... den viktiga skjortan & dess behandling...?;-) Som vi inte tycks förstå oss på....?;-)

Annie - Annalunda sa...

Goa sötnos...saknar dig också!

Kramis

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Härligt, härligt.... tack för stryktipset
och Glad Påsk
Birgitta

Jonas L sa...

Hihi, ja det här verkar alla känna igen. Man får nog gå tillbaka till vår föräldrageneration för att hitta en kvinnan som kan stryka en skjorta bättre än mannen. Jag antar att det bara är kvinnlig list hos den yngre generationen, men jag lotsas inte om det utan vill gärna tro att jag är bäst i hemmet på att stryka.

Hurtbulle, jag? Nej jag är absolut ingen hurtbulle. Men vist är jag ute och vandrar en del, åker lite skidor och paddlar en hel del i min kajak. Men jag tar det alltid så lugnt att jag inte blir andfådd så någon kondition byggs nog inte upp.

Jag vet att det låter som en klyscha, men det finns kläder för alla väder. När jag är ute och paddlar i kallt vatten så har jag en torrdräkt på mig. Har faktiskt kappsejsat under en vinterpaddlig och fick då veta att den fungerade perfekt.

Tvättbräda, ja vem saknar inte den? I vanliga fall brukar jag tycka att det är manligt att bejaka det kvinnliga i sig, men ”kvinnigt hull”, där har nog gränsen gått. Så jag får nog hitta på något annat som jag kan skylla på att det är det som döljer tvättbrädan. :-))

Katja Kristoferson sa...

ASGARVAR! Undrar vad han skulle säga om du föreslog att torktumla istället för att stryka?