29 juli 2009

Vinindränkt samtal om kärlek

Jag står bara inte ut med tanken att ställa mig vid den där dumma spisen igen. Vi köper pizza och sänker kraven. Jag dricker ett stort glas rödvin och ramlar därför in i denna sentimentala dialog med fyraåriga dottern.

Jag: Gud vad mycket jag älskar dig, förstår du det.

Surrabutt: Ja.

Jag: Vad du än hittar på, vad du än säger till mig - så älskar jag dig. Om du säger att jag är knäpp, att jag är dum i huvudet...

Surrabutt: Jag kommer aldrig att säga så till dig.

Jag: Hehe, det kommer du nog att göra när du blir... tretton år. Inte för att jag sa det till min mamma när jag var tretton; jag var alltid så duktig.

Surrabutt: Det låter jobbigt för dig.

Jag (gapskrattar): Precis, alldeles riktigt. Så var inte för duktig.

Surrabutt: Näerå.

Jag: Vad du än hittar på - kom ihåg det - så älskar jag dig.

Surrabutt: Mamma, den här pizzan smakar pizza.

Rösta på Rana

8 kommentarer:

Sus sa...

Pinsamma jobbiga jävla bästa föräldrar =)

Fredrik sa...

Fan vad jag längtar efter Nilo och våra samtal när jag läser det här...så härligt.

Go gôbbe från Götet sa...

När jag först läste rubriken, såg jag framför mig de två grabbarna som mer än vinindränkta lägger pannorna mot varandra och säger: "Dô, jag äälskar daj!"

Men så var det ju något helt annat, något väldigt charmigt :) Ett glas rött eller en vaniljvodka/appleschnapps kan helt klart förmildra ev. vardagsdramatik och få en att glömma de mer påfrestande stunderna i vardagen - inte sant?

Har inte Surrabutt sagt dumma saker till dig ännu? Här hemma får man höra både det ena och det andra från 5-åringen. Snart åker f-n silvertejpen fram asså. Å andra sidan kan vi ha helt underbara dialoger emellanåt.

För övrigt har jag resonerat ett stycke kring mina summeringar av vardagsupplevelserna . . .

Anonym sa...

Jag säger ofta till min 9-åring att jag älskar honom. Ofta svara han ingenting men ibland kommer det ett svar eller ett kvälls-sms (när han är hos sin pappa) och oj vad det värmer mammahjärtat. Annars är jag mest pinsam och oschysst numera.

Carro sa...

Min 12-åring är fortfarande sådär go och mysig, säger varje dag att han älskar mig och jag blir alldeles tårögd av hans genrositet med ömhetsbetygelser.

Sen har vi tvååringen som redan nu kan säga: -`Dumma mamma`. Och `bajskorv` till mig, hon har temperament den tjejen.

Minstingen har bara ett ord. Mamma. Än så länge...

irma´s uthus sa...

Tänk vad lite vin kan göra med tungan:)
Hoppas ni har en skön sommar
kram från irene

Zäta sa...

Äsch då, där rök min förhoppning om att du skulle agera hemmafru här medan jag jobbar...

LillaFlisan sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH vad jag är kär i surrabutt!

Hon är så klok och fin!

Precis som sin mamma!

Kram

F