11 mars 2008

Grattis Mannen - en sorts kärleksförklaring

Idag fyller Mannen år. Vi har varit tillsammans halva mitt liv. Han är mitt liv. En gång fick jag frågan från en väninna, som då låg i skilsmässa, hur det kom sig att Mannen och jag trivdes så bra ihop. "Han har fått för sig att jag är god, och han säger att jag är navet i hans liv... " började jag trevande. Jag insåg omedelbart att det lät högtravande och säkert också patetiskt i hennes öron. Hon låg i skilsmässa och behövde gissningsvis inte höra en massa snutteplutt om oss. Jag skämtade istället snabbt bort det: "... och jag tycker han har snygg kropp."

Det är svårt att tala om kärlek. Den låter sig inte gärna beskrivas, och det kan vara bra så.

*

Jag kan istället dra en story. Den handlar om kärlek, men är inte pretentiös:

Mannen är kampsportare sedan många, många år. Han är snäll som ett lamm och en fridens man, men tar mycket sällan skit. Och ibland kan han tända snett på det mest förtjusande sätt. Storyn tilldrar sig på Centralen. Vissa herrar där är inte stammisar i poesiklubben, om ni förstår vad jag menar. Det var en av dessa herrar, som lite för hastigt närmade sig mig och tog tag i min arm. Jag tror än i dag att han faktiskt bara skulle fråga nåt. Däremot var han stor och full och skitig. Han hade kanske inga skumma avsikter, men det får vi aldrig veta. Mannen kastade sig nämligen fram, bröstade upp sig mot gynnaren och väste: "Peta inte på henne!!" Detta ledde till att gynnaren började veva med armarna; den obligatoriska konsumkassen kluckade hemtrevligt. Och gynnarens polare Jan Banan dök upp och ville agera second. Men Mannen blev svart i synen och ställde sig i position Attackerande Tigern (eller var det Flygande Lotusblomman?) och gjorde sig redo att bunta ihop både gynnaren och Jan Banan. Varpå de ölfryntliga herrarna kom på att de hade ett ärende åt ett helt annat håll. Och jag stod kvar och tyckte det hela var smickrande och pinsamt och spännande och härligt.

*

Vi skjuter upp firandet av Mannen till helgen, men en riktigt god middag ska han åtminstone få ikväll. Det var länge sen han fick nåt godare än fiskpinnar. Jag har inte kommit på nån bra idé än. Det ska vara mättande, gott och rejält - i den ordningen. Förslag mottages ödmjukt och gärna.

*

Rösta på Rana

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken vacker mun. /E

Ela sa...

Så e det. Det e lite fult att berätta att man e lycklig o kär. Kärlek diskuteras ju oftast när det e kris. Så man slätar över. Skumt. Jag gör det också. Det stör mig!

Härlig historia. Det e kärlek att försvara sin kvinna. Mycket manligt. Sånt gillar jag skarpt. Jag tenderar annars ofta att bli mannen i mina förhållanden, för jag e så lättretlig o startar alltid bråk på krogen:)

Stort grattis till din man o hoppas ni får en härlig kväll tillsammans.

Anna sa...

Mångfassetterad kärlek! Kärleken är det fenomen i världen som är värd piedestalplats! Grattis till honom – och till dig.

Mat: Gillar han lax, chili och nötter? Frågar först, innan jag plitar ner ett receptförslag.

Merja sa...

Hej!!
Tack för alla kommentarer hos mig:))
Och alla härliga berättelser om dina dagshändelser!
Tänk va mycket kul det kan ploppa ur en barnmun:)
Bjud mannen på Janssons frestelse och öl och ett stort Grattis!!
Ha en bra kväll/Merja

Anna sa...

Här kommer en "upplevd njutningsupplevelse" ;o)

LAX GLASERAD MED CASHEWNÖTTER, VITLÖK SAMT LJUMMEN POTATISSALLAD

Till 4 snålätare (anpassas till makens gom)

4 portionsbitar lax
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Ljummen potatissallad:

750 g småpotatisar (ljumma, och halverade)
en näve sockerärter (grovt skurna på snedden)
3-4 salladslökar (sköljda och hackade på snedden)
3 msk olivolja
1 msk honung
1 msk pressad lime
2 msk vit vinäger
1 tsk salt
svartpeppar
rucolasallad

Nöttäcke:

50 g cashewnötter (grovhackade)
1-2 vitlöksklyftor (finhackade)
2 msk rumsvarmt smör
2 msk sweet chili-sås
1 tsk rivet limeskal

Blanda ihop nöttäcket, bre den på de saltade och pepprade laxbitarna. In i ugnen på 175 grader i ca 10-15 min.

Blanda ihop potatisvinägretten, häll över den ljumma potatisen, blanda i rucola och sockerärter.

Servera med en extra klyfta lime och en halvtorr eller torr Riesling!

Vårfest här hemma hos oss!

ESMERALDAS HJERTE sa...

hei kjære venn....Du skriver vakkert igjen; om hva livet er... Tenk at du faktisk kan ligge våken om natta og nyte datterens latter fremfor å bli mer og mer desperat etter å få sove? Jeg blir helt ute, hvis jeg ikke får sove om natta...Ikke aktuelt å ligge og vri seg i timesvis, selv om det blir lyst og dag igjen.....

Jeg har slengt litt med kjeften jeg, inne på bloggen min-kjennes deilig, hihi....Heia oss som er Ærlige-og hææærlige.......

Gratulerer masse med mannen, håper dere kan nyyyte å være til-sammen:)

STOOOR KLEM

Anna-Lena sa...

Åh det är kärlek det! Att laga riktigt good mat till mannen! Detta är riktigt gott! Stekt kycklingfile, klyftpotatis och en sås på creme fraiche med champinjoner och vitlåok uppi!.. Mmm... Men det är väl middagsdags nu mitt nöt! Lite sent ute och läser bloggar idag...

Sanny och Helena sa...

Konstigt att man ska behöva tona ner sin vackra kärlek ibland. Men det är ju ofta samma sak med motsatsen, man får medge att man har det lite vardagstrist och gnetigt men ska väl helst inte berätta att man är avgrunddjupt olycklig för att man gift sig med ett kräk...Landet lagom tål inte sånt kanske. Jag tål i alla fall hur många coola historier om hjältar och kärlek som helst och lyckligtvis är jag inte ens gift och sambon är inget kräk. (men lite knäpp är han allt...)
Babbelbabbel!
Hoppas att du kom på en supersmarrig middag och att ni har en trevlig afton,
kram Helena

Trollmor sa...

Ja, det är lustigt det där att man helst ska hålla sig i något slags mittenläge. Inte för vackert och inte för hemskt.
Härligt ridderlig story :-)
Hoppas att ni fick en mysig och god afton!
Kram

Anna Stilla sa...

Om DET inte är kärlek så vet jag inte vad kärlek är för något.

Grattis till kärleken!

Annie - Annalunda sa...

Så underbart med kärlek...!!!
Det är nog som Helena skriver att i landet lagom och i landet Jante så ska inte någon ha något mer eller bättre än vad jag själv har... Jag skickar iallafall ett helt lass rosor till er båda och hoppas att ni har haft en fin kväll!

Kram Annie

Annie - Annalunda sa...

...och så glömde jag att säga att du skriver fantastiskt Rana...är det inte ditt levebröd ännu så se till att det blir det!!! För du kan VERKLIGEN skriva!

Annie igen

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

God Kvällsingen!!!
hallå där...men nu tar vi nog i lite va..drottning???

jaja , blir så glad såå!!!

Hoppppas att ni hade en alldeles underrbar födelsedags firning...!!!
Go mat o kärlek...(ja,menar ju inte sån kärlek..utan ren o pur Familje kärlek)

.Ja du..halva livet..samma här+ 1 år....itsa long time!!!
Som du säger...-han är mitt liv..så sant så sant....!!
Vad gjorde jag utan mamma-millan-maken?????

rolig story...tur du fick så snäll hjälp då;)
Ha en go kväll!!
~~♥ Mille Mamman ♥~~

Anonym sa...

Det är synd att det är som du beskriver, fast vi e nog lite konstiga i vårt tjejgäng, där säger vi sällan nåt positivt om våra män, nån konstig chargong vi har, fånigt värre är det..

Ha en bra onsdag

Anonym sa...

Det är härligt att höra om lycklig kärlek! Men jag håller med om att det kan vara provocerande. Jag träffade två vänner som jag inte sett på länge, ganska ofta kommer man då in på livets svårigheter och utmaningar, sånt man behöver prata med sina kompisar om. Men jag lutade mig tillbaka och konstaterade att jag bara är harmonisk, lycklig och kär i min man och i mitt barn, trött förvisso, men inget som ruckar den grundmurade lyckan. Det är precis som folk inte vet vad de ska säga: Jaha...

You go girl, fortsätt vara kär i din coola man som försvarar dig till tänderna :)