17 mars 2008

Naaiiiiiij..!

Ingen kan säga "nej" så som Carl-Einar Häckner - eller snarare en av hans rollfigurer, nämligen den ömkansvärde Mr Fiasconi.

Han är en sån man som får amningsreflexerna att dunka igång. Har är tyst och tafatt och så drabbad av livet och sig själv, att det är smärtsamt att se. Han säger nästan ingenting, men han säger "nej". Och som han säger det. Det börjar som panik mitt i de gråsvarta ögonen, sen kommer det darrande från strupen med ett desperat och liksom lite frågande tonfall: "Naaiiij?" Och givetvis växer detta "naaiiij" med situationen och numret. En liten initial klantdetalj förstoras och förvandlas till det oundvikliga kalasfiaskot - hela tiden ackopanjerat av ett alltmer stressat och panikartat "Naaiiiiiiiiiij...."

Detta "naaiiij" har jag gjort till mitt. (Och jag vet att andra har gjort det till sitt.) Det ligger så skönt i munnen, och det känns trösterikt att jag inte är den första som säger det. Som nu, till exempel. Trubbel och Grubbel börjar tjafsa i min natt, och låter mig inte få sova.

"Ska det bli en sån natt igen..." tänker jag. "Naaaaiiiiiij..!"

*

Rösta på Rana

3 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Söta söta söta barnkort!!!
Så gulig hon är!!!Hoppas feber släppt!!Mello ja..vad gör man nu på Lördagar!!!

Ja..kan tänka det låter konstigt,,,ena dan på topp, nästa i bott!!!
Men det är lite så det är....givetsvis tänker jag mycket på allt som varit,,,men mycket tack vare alla bloggare o deras kommentarer så har jag lyckats gå vidare!!Får helt enkelt lära mig tåla det negativa med...vilket inte alltid är sååå lätt!!
Blidde mycketsårad av den dumma fru Z..men men...life goes one!!!

O tröttheten, den består.....phuu alltids är man trött!!
Har just tillverkat ett 30-tal ägg...kl är halv 5 ...ska bada nu!!!Måste få bort allt lim på fingrarna...nog ingen ide att sova i natt alls!!!får se...

Ne visst är det så....att man vill nog inte skriva för mö skit,,,deppigt o så...vem vill läsa då...Men samtidigt så blir det ett gnutta ögonblick av dagen i bloggen,,,hela dan får omöjligt plats i ett inlägg!!
O när jag skriver , så väljer jag nog ut de bitar som påverkat mig mest under dan.
Så självklart var jag lesem , inombords även i lördags, men mycket annat bra som vägde upp det!!

Ja, blidde nästan roman det här!!
Upp o ner ja..min sjukdoms bild är tyvärr så....

ska länka dig med,.krånglat lite..men det kommer!!

Ha det gott Millan

Sanny och Helena sa...

åååå Carl-Einar....
Carl-Einar...suck
han är så fin.

Hoppas att du fick sova lie grann i natt till slut.

Du är inte alls gnällig!

Ha en bra måndag, jag har en nervös måndagmorgon just nu, ska ut och göra en intervju och det är lite pirrigt innan man kommer dit.

Kram Helena

Anonym sa...

Den mannen är en galning.
Helt i min smak alltså =D
Sen gillar jag din blog också...trots att du verkar vara ganska ogalen...men du kanske är på väg att bli galen på alla NAAAAAIIIIIJJJJJJ!!! situationer?

Ta en sak i taget. Vi människor är inga superhjältar, så det gör inget om man inte hinner med allt OK?

Sen tycker jag att många kvinnor har alldeles för höga krav på sig själva. Hoppas att du inte är en av dom : )
Ha en bra vecka trots alla hinder, och glöm inte att andas ibland.